Beoordeeld

8,5 pnt: Rosé Sans Prétention 2019

Zeg je rosé, dan zeg je Provence. Dat er in de rest van Frankrijk ook nog een aardig plas van het zalmroze goedje gemaakt wordt, is eigenlijk minder bekend. Luberon, net iets noordelijker gelegen en officieel behorend tot de Rhône is zo’n gebied.  

Het ziet eruit als witte wijn, maar dan met een roze gloed. Dit is de kleur van de meest succesvolle rosés van vandaag de dag. Succes verkoopt, dus iedereen volgt dit voorbeeld. Is je rosé net iets donkerder van kleur, dan blijft hij staan. En aangezien de meeste rosés het beste smaken in het jaar na botteling, is dat een probleem.

Rosé; ook in het najaar?

Drink je rosé ook in het najaar? Jazeker, waarom eigenlijk niet? We drinken wel wit, maar rosé wordt van de verlanglijst geschrapt als de R in de maand verschijnt. Maar heb je de truc met het zwarte glas wel eens gedaan? Dan zie je niet wat je gaat drinken, en vertellen je smaakpapillen je iets heel anders dan je zou verwachten van een rosé.

Kruidig, mineraal en vooral heel lekker…

Onlangs proefde ik deze rosé, een prachtige lichtrose wijn met de bescheiden naam Sans Prétention (zonder pretentie). Dat hij niet uit de Provence komt, en net een fractie donkerder is dan zijn zuidelijke broertjes, zou de naam kunnen verklaren. Maar de smaak maakt alles meer dan goed. Dit is zeker geen vlak fruitwatertje, nee dit is een rosé met body. Geschikt voor bij een nazomerse maaltijd. Deze wijn kan heel wat aan, vanwege de intensiteit. Hij is gemaakt van grenache en syrah (50/50), met mineraliteit, kruidigheid en een behoorlijke afdronk.

Wat eten bij rosé Sans Prétention?

Denk aan een maaltijd met smaakvolle ingrediënten die beide seizoenen (nazomer en herfst) vertegenwoordigen. Bijvoorbeeld gerechten met paddenstoelen, lichte vleesgerechten of een maaltijd met gerookte vis. Kies bijvoorbeeld eens voor deze aantrekkelijke gerechten (klik op de linkjes voor het recept!):

Linzensalade met makreel
Linzensalade met makreel

Waar koop je deze rosé?

Deze rosé is te koop bij de betere wijnhandel (€ 8,95), tenminste als zij partner zijn van Groupe GCF. GCF staat voor ‘Les Grand Chais de France’. Het is in feite een familiebedrijf en één van de grootste wijnproducenten van Frankrijk (o.a. JP. Chenet en Grand Sud). Ze zijn eigenaar van vele kleine en grote wijndomeinen (63 stuks) in heel Europa. Hun corebusiness daarbij is verkoop en distributie van de wijn, terwijl de dagelijkse zorg voor het domein in handen blijft van de wijnboer. Zo blijft de authenticiteit en expertise van de kleinere wijndomeinen gewaarborgd. Ook voor de consument is dit een win-win situatie. Want wijnhandelaren kunnen op kleine schaal ‘per doosje’ wijn inkopen van een groot aantal verschillende wijnboeren, rechtstreeks van de wijnboer naar de winkel. En dit biedt ons, als consument veel keus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *