Weekmenu #10

5x gezond eten met meer groenten

Wat gaan we eten de komende week? We zetten vooral gezond en lekker eten in de schijnwerpers. Dat betekent minder vet, minder suiker en heel veel groenten!!! Gezond eten is essentieel voor een vitaal leven, maar in de drukte van alledag lijkt het soms een onmogelijke opgave. Toch is het met een beetje planning en de juiste recepten helemaal niet moeilijk om jezelf en je gezin te voorzien van smakelijke maaltijden met minder vlees of vis en vooral meer groenten. Een gezond weekmenu is de sleutel tot succes. Vandaag praktische tips, plus 5 gezonde recepten die je weekmenu naar een hoger niveau te tillen.

Toch hoort bij al deze heerlijke gezonde recepten ook een bijpassend wijnadvies (bekijk het advies bij elk recept), want 1 glas per dag is zeker verantwoord, ook al wil je afvallen. Plezier in eten blijft het allerbelangrijkst.

Gezond eten hoe doe je dat?

Het samenstellen van een gezond weekmenu hoeft niet ingewikkeld te zijn. Hier zijn enkele tips om je op weg te helpen:

  • Variatie is belangrijk: Zorg voor een mix van groenten, fruit, volkorenproducten, eiwitten en gezonde vetten. Dit houdt niet alleen je maaltijden interessant, maar zorgt ook voor de nodige voedingsstoffen.
  • Plan vooruit: Door te plannen kun je impulsaankopen vermijden en zorg je ervoor dat je altijd iets gezonds in huis hebt.
  • Kies seizoensproducten: Deze zijn vaak goedkoper en smaakvoller.
  • Kook slim: Maak extra porties voor drukke dagen en experimenteer met gezonde ingrediënten.

 

Gezond eten met gezonde recepten

Laten we een kijkje nemen naar deze week vol gezond eten met healthy en smakelijke maaltijden:

MAANDAG Groentelasagne zonder pasta

Op Meatless Monday starten we met het best gelezen vegetarische recept van  I Love Food & Wine: de groentelasagne zonder pasta. Niet alleen vegetarisch, maar ook koolhydraatarm!

Groente-lasagne zonder pasta
Groente-lasagne zonder pasta

DINSDAG Bietenburgers

Op dinsdag eten we opnieuw vegetarisch. We maken heerlijke bietenburgers uit het kookboek Licht van Hugh Fearnley-Whittingstall. Erbij een salsa van kerstomaat en avocado. Lijkt moeilijk, maar staat in 20 minuten op tafel!!!

Bietenburgers
Bietenburger met tomaten-avocado salsa

WOENSDAG Kipgehaktballetjes in prei

Woensdag, gehaktdag. We eten de kipgehaktballetjes van de Vlaamse Pascale Naessens; de specialist in koolhydraat-arme groenterecepten. Staat ook in 25 minuten op tafel. Let op: recept voor 2 personen!

Gehaktballetjes van kip in preisaus uit het kookboek Nog eenvoudiger van Pascale Naessens
Gehaktballetjes van kip in romige preisaus

DONDERDAG Farrosalade met garnalen

Gezonde farrosalade met garnalen is een gezond eten recept uit het kookboek ‘Hartstikke Mediterraan’ van de zussen Annemieke en Janine Jansen. Ik interviewde dit duo vorig jaar toen hun nieuwe kookboek in de schappen kwam. Bij hen gaat het niet om koolhydraat-arm eten, maar om het gebruik van onverzadigde vetzuren, minder zout, minder suiker en oog voor de rijkere koolhydraten. Vul aan met de gezonde avocadosalade

Farrosalade met garnalen uit het kookboek Hartstikke mediterraan
Farrosalade met garnalen

VRIJDAG Zalm met salsa van bleekselderij

Eenmaal per week eten we vette vis volgens de richtlijnen van de Schijf van Vijf (lees ze hier!)! En dat is zeker geen straf met dit recept van Ottolenghi: simpele zalm met een salsa van bleekselderij, olijven en pijnboompitten. Echt een aanrader uit de Siciliaanse keuken. Wow, wat lekker!

Zalm met pijnboompittensalsa Ottolenghi
Zalm met pijnboompittensalsa

 

KLIK OP DE LINKJES VOOR HET BIJBEHORENDE RECEPT!

Weekmenu 1 Slank en gezondNog meer gezonde recepten nodig? Hier vind je er nog vijf.

 

Meer heerlijke recepten met bijpassende wijnsuggesties? Meld je aan voor de nieuwsbrief.