Wijnmarketing

Verleidingstrucs in de wijnwereld

Eigenlijk is er geen enkele voedingscategorie zo gevarieerd als wijn. En waar je ongelooflijk moet zoeken naar je volgende favoriet. Voor wat wegwijs over het wijnschap, volgen hier 5 insights over hoe de wijnmaker of zijn marketeer je onbewust probeert te verleiden.

Dit zijn 5 van de meest gebruikte marketingtrucs in de wijnwereld! Laat je niet meer flessen!

1.The message is in the bottle

Letterlijk: de fles! Oorspronkelijk bedoeld om de wijn te kunnen vervoeren, bewaren en uit te schenken. Maar tegenwoordig soms zo zwaar uitgevoerd dat je ermee kunt gewichtheffen of zo licht dat het ideaal is om mee te nemen naar een picknick.

Maar, het gewicht/grootte van de fles maakt echt niet uit voor de wijn! Uiteraard geeft zo’n grote stoere fles met brede schouders (zo heet dat in wijnland) en ook nog een diepe ziel (nutteloos! gat in de onderkant) de wijn net dat extra cachet. Daarbij vergeleken lijken die lichte, dunwandige flessen met een platte bodem wat goedkoop. Maar vaak dus niet terecht!

2.Kleur & vorm van de fles

Het beste voor de wijn zelf is een donker gekleurde fles. Hierdoor blijft de wijn beter (dat is ook de reden waarom je wijn bewaart in een donkere kelder). Dus zo’n doorzichtige ‘witte’ fles voor zoete witte wijn, is echt alleen marketingspielerei. Net als van die mooie ijsblauwe fles.

3.Wel of geen kurk?

Grappig hoe de kurk, die vroeger heel normaal was, nu tot een ‘kwaliteitsstandaard’  is verheven. Bij de gemiddelde supermarktwijn heeft een kurk echter geen nut, want deze wijn is helemaal niet bedoeld om te rijpen (waarvoor een kurk zeker zijn nut heeft). Dus een schroefdop is echt net zo goed (en vaak wel zo handig)!

4.Bullshit bingo?

Old vines, Reserva, bin, beste oogst van de eeuw, tremendous personality, rich ripe, perfect balance…. Er bestaan zulke mooie wijnwoorden. Het is namelijk een vak vol emotie en liefde. Gelukkig zijn in Europa een deel van deze woorden beschermd: in Spanje bijvoorbeeld zitten er allerlei regels aan wat je een crianza, reserva of gran reserva mag noemen (heeft te maken met het aantal maanden houtlagering wat de wijn heeft gehad). Net zoals er in Frankrijk bijzondere regels gelden voor champagne. Deze regels zijn er buiten Europa (bijna) niet. Dus als een Chileens wijndomein zijn wijn ‘Reserva’ noemt, dan ligt dat grotendeels aan de creativiteit van zijn marketeer

5.We have a winner!

Ook heel herkenbaar? Als er een medaille opzit, moet het wel goed zijn! Klopt, nou ja, soms dan! Let goed op welke medaille het is. Als het gaat om een bronzen medaille van de plattelandsmannenvereniging uit the middle of nowhere, kun je misschien toch beter op iets anders je keuze baseren; zoals de handige gratis app van Harold Hamersma ‘Super wijnen’ of die van Vivino.

Dus, wees eerlijk, ben jij wel eens verleid door de wijnmaker en zijn marketeers? Zo ja, vertel je verhaal op mijn Facebookpagina

Op de hoogte blijven van het laatste wijnnieuws? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *