Genomineerd!

Interview met wijnvrouw Tatjana Puklavec

De race om de titel ‘Wijnvrouw van het Jaar’ is weer van start gegaan. Als eerste genomineerde voor 2022 is Tatjana Puklavec gekozen (van Puklavec Family Wines). Maar wie is zij precies en waarom is zij genomineerd? I Love Food & Wine zet haar in de schijnwerpers…

Restaurant Spazio
Het nieuwe restaurant Spazio staat naast de landingsbaan van het vliegveld Rotterdam

Tijdens een mooie lunch bij het nieuwe restaurant Spazio in Rotterdam werd de nieuwe genomineerde bekend gemaakt.

Maar er was meer nieuws:  de Stichting Wijnvrouw van het Jaar heeft ook een nieuwe sponsor gevonden: importeur Walraven Sax. Tijdens deze eerste bekendmaking zette Walraven Sax de Champagne van Louis Roederer centraal.

 

Wie is Tatjana Puklavec?

In het persbericht van ‘Wijnvrouw van het jaar’ staat het volgende:

Tatjana Puklavec Portrait
Portret Tatjana Puklavec

Tatjana Puklavec is geboren in Bonn in Duitsland, als dochter van een Sloveense vader en een Duitse moeder. Zij groeide op in een bourgondisch en gezellige familie. Na een wereldreis en haar studie bedrijfseconomie in München heeft Tatjana in verschillende sales en marketingfuncties bij internationale bedrijven gewerkt. Ze kwam voor de liefde in Nederland terecht en nam in 2009 het familiebedrijf Puklavec over. Puklavec Family Wines uit Slovenië is één van de grootste wijn-producerende families van Europa.

Sloveense kwaliteitswijn

De liefde voor wijn begon in 1934, bij haar grootvader Martin Puklavec. Zijn visie: samen met zijn familie en lokale Sloveense boeren de allerbeste wijnen maken vanuit het wijngebied Jeruzalem Ormož. Zoon Vladimir en zijn gezin zetten met dezelfde passie de filosofie van hun (groot)vader voort. Inmiddels produceert de familie, met Tatjana aan het hoofd, vanuit twee grote wijnkelders zo’n vijf miljoen liter prijswinnende Sloveense kwaliteitswijn per jaar die naar 21 landen wereldwijd wordt geëxporteerd. De mooie, no-nonsense en betaalbare wijnen van het familiebedrijf vind je over de hele wereld, gerund vanuit een klein kantoor in Tilburg.

Samengevat: Tatjana is vooral gekozen vanwege haar duidelijke visie en inzet om Sloveense wijn op de kaart te zetten. Niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld.

 

 DE VRAGEN

1.Tatjana, je bent als eerste genomineerd voor 2022: was het een verrassing?

 

Ja, zeker, ik had dit niet zien aankomen en voel me erg vereerd me te mogen aansluiten in een rij van succesvolle en inspirerende vrouwen in Nederland.

 

  1. Wat vind je van dit initiatief om vrouwen meer voor het voetlicht te krijgen? Is het noodzakelijk?

 

Ik denk dat vrouwen in het algemeen meer aandacht mogen verdienen, ook om de volgende generatie te laten zien dat de wereld open staat voor gemotiveerde vrouwen om alles te kunnen bereiken wat zij willen. Deze verhalen van succesvolle vrouwen mensen zullen zeker inspireren. Ik weet niet of ik het per se noodzakelijk zou moeten noemen, maar het is zeker belangrijk om meer herrie te maken,

 

  1. Je bent Director Global Marketing bij Puklavec Family Wines. Je staat aan het hoofd van een grote organisatie. Is dat moeilijk voor jou als je een vrouw bent?

 

Ik sta er, eerlijk gezegd, niet bij stil. Ik doe wat wij moeten doen om dit bedrijf verder te laten groeien en zorg ervoor dat wij allemaal in dezelfde richting marcheren, dit is voor mij als eigenaresse het meest belangrijke, dat ik een vrouw ben is alleen maar een feit.

wij willen juist Štajerska Slovenia laten proeven

 

  1. En hoe kijkt men in Slovenië er tegenaan; een vrouw in de top van de wijn business? Ik neem zomaar aan dat het daar nog meer een mannenwereld zal zijn?

 

Ja, dat klopt, ik zit ook met alleen maar mannen in ons Management Team. Ik voel me geaccepteerd, het heeft er meer mee te maken hoe je met elkaar omgaat en samenwerkt. De resultaten spreken voor zich en dit hebben wij met z’n allen bereikt omdat iedereen goed is in wat die doet. Wij hebben de juiste mensen op de juiste plek, vrouwen en mannen. Ik denk dat ook andere Sloveense wijnboeren ervan profiteren dat wij het land Slovenië weer op de kaart zetten, als iedereen er een steentje aan bij draagt helpt dat ons allemaal. Ik denk en hoop dat de Slovenen er blij mee zijn.

 

  1. Je bent Director Global Marketing. Wat houdt zo’n functie precies in?

Ik ben eindverantwoordelijk voor alle marketing activiteiten wereldwijd. Wij verkopen onze wijnen  in meer dan 20 landen en moeten ervoor zorgen dat wij in elk land de juiste middelen gebruiken, afhankelijk van waar wij staan. Samen met onze Commerciële Directeur bepalen wij de strategie en zetten deze samen uit. Ik doe dat niet alleen maar wij hebben nog een Marketing Manager en een Assistente in dienst in Slovenië, die zich vooral bezig houden met de Balkan landen.

Champagne Louis Roederer (2)
Tijdens deze nominatieronde stond Louis Roederer centraal
  1. Vanaf 2022 heeft Wijnvrouw van het Jaar een nieuwe sponsor ‘Walraven Sax’. Tijdens jouw nominatieronde stond de champagne Louis Roederer centraal. Ben je een liefhebber van champagne? En maken jullie bij Puklavec ook een mousserende wijn?

Ik ben een grote fan van Champagne, vooral van droge frisse Champagne. Gelukkig produceren wij ook mousserende wijn gemaakt op de traditionele manier, meestal een blend van Pinot Noir, Chardonnay en Furmint, deze is 60 maanden in de fles gerijpt. Verder produceren wij verschillende mousserende wijnen gemaakt volgens de Charmat Methode ( Brut, Sec, Muscat Ottonel, Sauvignon Blanc)  en zijn heel hard gegroeid in de laatste jaren. Wij gaan dit jaar weer verder investeren in twee nieuwe sparkling tanks om aan de vraag te kunnen voldoen.

 

  1. Hoeveel verschillende wijnen hebben jullie in je portfolio. Kun je er iets meer over vertellen?

Wij hebben in totaal 7 merken voor alle kanalen met in totaal ongeveer 50 wijnen in ons portfolio. Elk merk is speciaal ontwikkeld voor het kanaal waarin het moet verkopen, dit betreft zowel packaging als kwaliteit.

Puklavec Popular Premium Sauvignon Blanc & Pinot Grigio 2020Voor de retail produceren wij vooral frisse, fruitige en toegankelijke wijnen met een moderne uitstraling. Wel heel leuk dat wij afgelopen jaar met een blend van Sauvignon Blanc&Pinot Grigio Goud hebben gewonnen, 95 punten voor een wijn die voor €5,99 bij de Albert Heijn op het schap staat. Dat is precies wat wij willen bereiken, de beste prijs/kwaliteit neerzetten.

Voor de Horeca zijn de wijnen complexer, meer verfijnd en laten duidelijk ons terroir zien. Hier willen wij ook echt het verschil maken en duidelijk Slovenië en Noord Macedonië op de kaart zetten. Het heeft geen nut om weer een Sauvignon Blanc te produceren die smaakt als en Sauvignon Blanc uit Nieuw Zeeland, wij willen juist Štajerska Slovenia laten proeven.

 

  1. Het viel mij op dat de website Puklavec Family Wines niet in het Nederlands kan worden weergegeven. Wel Engels, Duits, Sloveens en Hongaars. Waarom die keus?

 

Nederlanders spreken in het algemeen heel goed Engels, dat is in andere landen helaas niet zo, daarom hebben wij ervoor gekozen om site niet naar het Nederlands te vertalen. ( Het is overigens Kroatisch en niet Hongaars ?)

 

  1. Je staat sinds 2009 aan het hoofd van jullie organisatie. Waar ben je zelf het meest trots op wat je in die 13 jaar hebt bereikt?

 

Dat wij de visie van mijn Opa hebben bereikt, onze wijnen met de wereld te delen. Ik ben er heel trots op dat mensen in Brazilië, Polen, Rusland, Nederland, Duitsland en zo voort onze wijn drinken. Toen wij begonnen was het antwoord dat wij het meest te horen kregen: “Wijn uit Slovenië ? Daar zit toch niemand op te wachten”. Ik ben trots dat wij met z’n allen het tegendeel hebben bewezen, ook met een grote dank aan onze innovatieve inkopers die wel met ons wilden samen werken.

 

  1. Wat is je favoriete wijn in het algemeen?

 

Puklavec Sauvignon Blanc & Furmint 2020Bedoel je uit ons assortiment? Onze puklavec&friends Sauvignon Blanc&Furmint  is onze huiswijn, die vind ik erg lekker, droog en fris. Als ik een complexere wijn wil drinken, dan drink ik graag onze seven numbers Furmint (alleen in de horeca verkrijgbaar). In het algemeen drink ik graag droog, fris en mineralig, meer wit dan rood en heel graag een bubbeltje.

 

  1. Wat zijn je toekomstplannen?

 

Wat betreft der verkoop willen wij graag verder groeien met onze bestande klanten, maar wij zijn ook bezig met nieuwe markten om nog meer mensen te laten genieten van onze wijnen. In het algemeen zijn wij druk bezig met standaards voor duurzaamheid zoals Global Gap en Global Grasp en proberen op alle vlakken te kijken hoe wij zo duurzaam als mogelijk kunnen produceren. Onze top lijn seven numbers omvat 15 hectare, het doel is vanaf de oogst 2023 deze organisch te produceren.

Wijnvrouw van het Jaar 1e nominatie 2022 Tatjana Puklavec
vlnr Organisator Barbara Verbeek, Tatjana Puklavec, Mede Organisator Clarissa Slingerland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *