Pays d’Oc in het zonnetje

30 wijntrends door Pitch PR blootgelegd!

Pitch Pr; hét PR bureau in Food & Wine timmert behoorlijk aan de weg! Afgelopen voorjaar deden zij, op eigen initiatief, onderzoek naar de wijntrends op het gebied van wijnverkoop en verwacht consumentengedrag. Tijdens een Corona-proof lunch in juli bij restaurant Petit Caron in Amsterdam (pop-up restaurant in Westergasfabriek) werd de uitslag bekend gemaakt. Tegelijkertijd (vooraf en tijdens de lunch) stonden de wijnen uit de Pays d’Oc in de schijnwerpers. Neem kennis van deze 30 ontdekte wijntrends van Pitch PR, vergezeld van mijn top 3 wijnen (wit, rosé en rood) uit de Languedoc.

Wijntrends Pitch PR
Perspresentatie in Petit Caron

Tegen het einde van de lockdown ging het onderzoek van Pitch PR van start. Alle professionele wijnimporteurs en grote retailers werd om hun mening gevraagd. Wat zijn jullie verwachtingen en trends op het gebied van verkoop van wijn, wat gaat de consument doen en hoe zal de horeca gaan reageren na die maanden van lockdown? Een interessante vraag! Dus ja, waar gaat het naar toe?

Welke wijnimporteurs werkten mee?

Maar liefst 65 professionele wijnverkopers vulden de enquête in, zoals Henri Bloem, Vinites, Sligro, Hema, Walraven Sax, Okhuysen, Pallas Wines, De Monnik Dranken, Wijnimport Bart, Fourcroy, Les Genereux, Verbunt Verlinden en vele anderen. Kleine tegenvaller was dat Albert Heijn en Gall & Gall niet wilden meedoen. Daarnaast werd er ook gekeken naar (inter) nationale artikelen over de actuele situatie in de wijnindustrie, zowel online als print. Geraadpleegde bronnen waren o.a. : Wineintelligence.com,  Journal of Wine Economics, Euawe.com, Robertparker.com, Horeca Misset, Winelife Magazine en Entree Magazine.

In totaal 30 wijntrends gesignaleerd!

Alle input uit het onderzoek, zowel de enquête als geraadpleegde bronnen, is daarna op een rijtje gezet. Daar kwamen 30 trends uit naar voren. Die zijn vervolgens opgeknipt in 15 wijntrends voor de verkoopkanalen én 15 wijntrends voor de horeca. Dit zijn de conclusies:

 

Vijftien wijntrends voor de supermarkten en wijnshops:

  1. Wijnen uit Frankrijk, Spanje en Italië meest in trek
  2. Consumenten gaan minder wijn drinken maar wel betere
  3. Flinke prijsdalingen kwaliteitswijnen verwacht, herstel in 2021
  4. Sinds 2014 21% stijging van de gemiddelde prijs per fles, van € 4,53 naar € 5,49
  5. Crisis heeft op korte termijn vooral negatieve impact op luxere wijnen van meer dan € 10,00
  6. Meer vraag naar Cava en Prosecco
  7. Goede kwaliteit rosé wijnen gehele jaar door (kijk nog even naar onze test gastronomische rosés!)
  8. Andere, minder bekende druivenrassen in trek
  9. Vraag bio en duurzaam blijft toenemen
  10. Groei verwacht bij online aankopen van kwaliteitswijnen
  11. (Her)ontdekking van de wijnwinkel of slijterij, vooral voor de aankopen in het weekeinde
  12. Meer waardering voor gekoelde rode wijnen
  13. Meer vraag naar wijnen in magnums (inhoud van twee flessen)
  14. Vraag naar alcoholarme en alcoholvrije wijnen neemt toe (vooral door millennials)
  15. Consumenten zijn trouw aan ‘wijnmerken’

 

Top Tien gastronomische rosé
Kwaliteitsrosé zit in de lift!

 

Vijftien wijntrends voor de horeca

  1. De vraag naar wijnen uit Frankrijk, Italië, Spanje neemt 
  2. Meer Cava en Prosecco, minder Champagne
  3. Wijnaanbod “by the glass” is populair
  4. Minder uitgebreide wijnkaarten
  5. Wijnverkoop via eigen webshops van restaurants, in combinatie met afhaal of bezorg
  6. Online trainingen, webinars en proeverijen nemen toe
  7. Restaurantbezoeker staat open voor minder bekende druivenrassen
  8. Meer keuze gewenst in het start segment tussen 20 en 35 euro per fles
  9. Bio en duurzaam wordt belangrijker
  10. Luxere wijnen met een vaste opslagprijs, geen factor 4 of 5
  11. Wijnen uit Nederland in opmars
  12. Meer diversiteit en betaalbare ontdekkingen
  13. Magnums, vooral voor wit, rosé en bubbels
  14. Alcohol arme of alcohol vrije wijn
  15. Bag in Box wijnen
De vraag naar Cava en Prosecco neemt toe!
De vraag naar Cava en Prosecco neemt toe!

Pays d’Oc: kwaliteitsregio met potentie

Belangrijke conclusie: de importeurs verwachten dus een groei van  het aandeel wijn afkomstig uit de traditionele wijnlanden als Frankrijk, Italië en Spanje. Met name voor het segment tot € 6,-. Een goed voorbeeld hiervan is de wijn uit de Pays d’Oc, een wijnregio waar maar liefst 58 druivenrassen zijn toegestaan. In Nederland is 33% van de totale Franse import een wijn uit de Languedoc.

Tijdens de perslunch proefden we zo’n 20 wijnen uit deze regio, in de prijsklasse van (merendeels) onder de € 10,-. Uiteraard was het niveau zeer verdienstelijk. Graag deel ik met jullie mijn TOP 3!

Mijn TOP 3 uit de Pays d'Oc
Mijn TOP 3 uit de Pays d’Oc

 

1. Vermentino: Marius van Michel Chapoutier (€ 6,50, Henri Bloem)

In 1990, op de leeftijd van 26 jaar, nam Michel Chapoutier het oude in 1809 gestichte en in Tain-l’Hermitage gevestigde familiebedrijf over en bracht de reputatie van het huis naar de top van de Rhône. Zijn wijnen zijn een standaard geworden. Niet alleen voor de Rhône-wijnen, want hij produceert ook enkele klassewijnen in de Languedoc, zoals deze heerlijke Vermentino Marius.

Proefnotitie: in de geur lekker fruitig (witte perzik) en mineraal. Sappig, met mooi fris zuur. Elegant met een droge afdronk. (8,5) Waar voor je geld!

 

2. Rosé Grande Courtade Famille Fabre 2019 (€ 8,95, Biowijnclub)

Uit de ‘Pleasure’ ranche van de wijnmakersfamilie Fabre komt deze rosé. Deze 2019 kreeg een bronzen medaille in de gids Bettane & Desseauve, met de omschrijving ‘Un bon vin classique et bien fait, avec ce qu’il faut de gourmandise’ (Een goed gemaakte klassieker, waarvan je kunt blijven genieten!)

Proefnotitie: Inderdaad: sappig met fris zuur en rijp fruit. Goede balans, verleidelijk  met een lange afdronk.

 

3. Cabernet Franc ‘Figure Libre’ van Domaine Gayda 2017 (€ 17,95, Pasteuning)

Al jarenlang ben ik fan van dit (biologische) wijndomein. Het is prachtig gelegen, omringd door eigen wijngaarden. Op de eerste verdieping van het wijnhuis ligt hun fenomenale restaurant met een weids uitzicht over de Pyreneeën. Het voelt als Zuid-Afrika. En dat is niet zo gek, want de wijnmaker Vincent Chansault is daar opgeleid. Deze rode wijn is gemaakt van 100 % Cabernet Franc. Een monocepage die je vooral in de Loire tegenkomt. Vandaar dat het in de Languedoc als een IGP op de markt komt.

Proefnotitie: Heel mooi kruidig in de neus met zwart fruit en licht paprika. Stevig van smaak met rijp bessenfruit en rijpe tannines. Heerlijke eetwijn.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *