Wijnminnend Nederland
Wijn/spijs in de lift

We houden nog steeds veel van melk, en Coca Cola, maar dat weten we wel. Wijn, maar ook wijn/spijs is hot. Niet alleen het fysieke product, maar ook de wijnopleidingen zijn booming. Tegenwoordig zijn er dus veel meer mensen met een Mening over wijn. Maar drinken we nou inderdaad meer wijn? En welke dan? En ook belangrijk, wanneer doen we dat? Rosalinde Jaarsma van Business France geeft het antwoord tijdens een seminar op de jaarlijkse proeverij van Business France.

LOGO_Business-France-PNGLe vin Français

Frankrijk is altijd een zeer populair vakantieland geweest voor de Nederlanders. We gaan er nog steeds graag heen. Misschien is het daarom dat Franse wijn nog steeds op nummer één staat met 29% van alle verkochte wijn. Daarna komt Duitsland met 17%. Chili doet het heel goed met 10,5% van alle gedronken wijn. Nummer drie en vier zijn respectievelijk Spanje en Italië met beide 9% van de totale consumptie.

De feiten

In 2015 dronken we per persoon 21 liter per jaar. Dat is best een verschil met 1959 toen dat nog 1,6 liter per persoon was. Opmerkelijk is de toegenomen consumptie van mousserende wijnen van 60%. Vooral de Crémants zijn populair. Deze bubbels worden op dezelfde manier gemaakt als Champagne, maar zijn een stuk voordeliger. Die drinken we tegenwoordig het hele jaar door. De supermarkt is onze belangrijkste wijn-bevoorradingskanaal. Dus een beetje buurtsuper is zeer gebaat met een goed werkende online-wine store. Daar is vaak meer keuze in verband met de dure schap ruimtes op de winkelvloer. Praktisch is het ook, het scheelt heel veel gesleep met die zware flessen. Verder zijn we vooral weekendgebruikers en geen dagelijkse wijndrinkers. En we drinken de wijn vooral veel buiten de maaltijd om. Daar komt wel verandering in, want er is meer en meer belangstelling en aandacht in de media voor interessante wijn-spijs combinaties. In de bladen, maar ook op tv.

Niet teveel betalen

Geen verassing is het dat we als echte Nederlanders niet te veel willen betalen, maar we willen wel (steeds meer) kwaliteit voor dat geld. Als echte pioniers proberen we graag wijn per glas, dus de wijnbar is populair. Ondanks al dat ontdekken van onbekende wijnen blijven we toch fan van de grote bekende wijngebieden zoals de Bordeaux en de Bourgogne. De Languedoc doet het ook heel goed, zeker omdat dit gebied een enorme inhaalslag heeft gemaakt op het gebied van kwaliteit, en nog steeds heel betaalbaar is.

Gezond en makkelijk

We letten steeds meer op onze gezondheid en doen aan de slanke lijn. Geen wonder dat wijn met minder, en zelfs zonder alcohol, een gewild drankje aan het worden is. Organic of biodynamisch op het etiket doet het ook goed. Nederlanders hebben totaal geen moeite met de schroefdop op een wijnfles of een Pet fles. Dat is lekker praktisch, het zou zo een fles cola of melk kunnen zijn.

Bron: Business France, Le marché des vins aux Pays-Bas, 37 p., 2015

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *