Healthy Food

10 tips voor een gezonde barbecue

Als je aan de BBQ denkt, dan is het eerste wat in je opkomt vlees, worst, hamburgers en vette sausjes.  Maar wist je dat barbecueën ook heel gezond kan zijn? Dit zijn mijn tien tips voor een gezonde barbecue.

Groenten op het rooster

Veel groenten kunnen prima op de barbecue, dus maak vooral gebruik van deze gezonde levensmiddelen vol vezels, vitamines en mineralen. Geschikte groenten zijn bijvoorbeeld courgette, aubergine, paprika en champignons. Maak ook groentespiesjes van paprika, courgette, champignons en ui. Gebruik zoveel mogelijk verschillende kleuren groente, want daarmee krijg je een grote variëteit aan gezonde voedingsstoffen binnen. Zo bevat rode paprika bijvoorbeeld een grote hoeveelheid vitamine C en leveren champignons gezonde B-vitamines.

groenten op de barbecue
Groenten op de BBQ

Gezonde salade erbij

Vergeet kant-en-klare huzarensalade of de traditionele vette aardappelsalade. Maak zelf een heerlijke gezonde salade voor bij de barbecue. Gebruik hiervoor gezonde groenten als zoete aardappels, knolselderij of aardpeer. Ideeën nodig? Kijk hier voor mijn salade recepten.

Andere gezonde ingrediënten zijn Griekse yoghurt, zure augurken en gerookte kipfilet. Zo krijg je enkel gezonde voedingsstoffen binnen en skip je suiker en andere minder gezonde toevoegingen.
Je kunt ook een avocadosalade met ei en broccoli maken voor bij de barbecue. Ook lekker is deze quinoa salade met avocado. Enjoy!

Tomatensalade met pruimen en burrata uit het kookboek Salade Freak van Jess Damuck
Tomatensalade met pruimen: heerlijk als bijgerecht

Gezonde sausjes

Gezonde sausjes maak je in een handomdraai van yoghurt, extra vierge olijfolie, zeezout en verse of gedroogde kruiden. Maak ook eens een kerriesausje van kerriepoeder, zout en Griekse yoghurt. Heerlijk romig en supergezond vanwege de gezonde eiwitten in deze yoghurtsoort.

Gezonde vetzuren

Als je met de barbecue gezonde vetzuren wil binnenkrijgen, kies dan voor een gerecht als zalm met dille. Zalm staat namelijk bol van de gezonde omega 3-vetzuren. ls je onbewerkte kokosolie gebruikt in plaats van olijfolie, dan krijg je nog meer gezonde vetzuren binnen. Onbewerkte kokosolie bevat namelijk gezonde vetten als laurinezuur en middellange vetzuurketens (MCT’s). Extra vierge olijfolie bevat ook gezonde vetzuren, alleen worden deze instabiel als je de olie verhit. Kokosolie of rijstolie blijft stabiel en is dus een beter idee voor gerechten van de barbecue.

Olijfolie sfeerbeeld
Extra Vierge Olijfolie voor de salade

Onbewerkt vlees

Vlees dat vers en onbewerkt is, bevat enkel gezonde voedingsstoffen. Denk aan eiwitten, verzadigende vetten, ijzer en andere mineralen. Laat kant-en-klare hamburgers en andere bewerkte vleesproducten dus liggen en beperk je tot biefstuk en andere pure vleesproducten.

Je kunt bij de slager ook vragen naar worstjes die enkel zout en kruiden bevatten. Of maak je eigen hamburgers van rundergehakt, ei, amandelmeel, kruiden en zeezout.

Marineer het vlees

Als je vlees marineert met heerlijke kruiden, geef je het niet alleen een fantastische smaak. Je hebt ook minder zout nodig en dat is wel zo gezond. Hier vind je een lekker recept voor marinade. Laat de suiker weg om het gezonde karakter van deze kruidige marinade te behouden.

Tandoori kip spiesen uit het kookboek Big Green Egg
Tandoori kip spiesen marineren

Laat het vlees niet zwart worden

Als het vlees van de barbecue zwarte randjes heeft, snijd deze er dan af. Verkoolde stukjes zijn namelijk niet gezond.

Schaal- en schelpdieren

Schaal- en schelpdieren zijn gezonde keuzes voor op de barbecue. Deze zeevruchten zijn heel eiwitrijk, waardoor ze goed verzadigen. Ook bevatten ze meestal grote hoeveelheden gezonde mineralen, zoals zink. Kies verse en onbewerkte schaal- en schelpdieren, zodat je je lichaam niet belast met suikers, E-nummers en andere minder gezonde stoffen.

 

Gezonde drankjes

Van bruiswater en fruit maak je de heerlijkste gezonde drankjes. Wat dacht je van water met schijfjes sinaasappel, citroen en limoen? Dat staat niet alleen heel vrolijk, maar is ook ontzettend lekker en verfrissend. Je kunt ook denken aan een lekker en gezond drankje met green juice poeder of infused water met aardbeien en munt. Bruiswater met enkel wat citroensap is eveneens heerlijk verfrissend. Je kunt er ook schijfjes gember aan toevoegen. Dan krijgt je drankje net wat meer pit.

Gezond toetje

Een gezond toetje bestaat uit vers fruit, zoals bessen, nectarine en meloen. Je kunt een heerlijke fruitsalade maken en je kunt vers fruit ook toevoegen aan een schaaltje Griekse yoghurt. Nog wat noten als topping en je hebt een heerlijke traktatie.

Sinaasappelsalade met granaatappel
Sinaasappelsalade met granaatappel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.